Alla inlägg under februari 2010

Bad

Av Sussi - 21 februari 2010 01:07

Carin och Madde, älskade kompisar, har hjälpt mig att flytta in på Fort Knox idag.

Varför måste jag flytta in mitt i värsta snörstormen.

Det är mysigare då.

När brasorna är tända.

När huset luktar mat.

När ljusen är fladdrar i stormen.

När hundarna är sams.

När bordet är dukar.

Nu skall jag snart somna.

Innan dess skall jag räkna alla fönster i mitt hus.

Det betyder lycka.

Jag tycker om lycka.

Av Sussi - 19 februari 2010 22:18

Det var samma förberedelser som för ett mindre fältslag.

Bara för att åka iväg hit idag.


Fanns inte en nordisk vädersajt som jag inte har jämfört radarbilder på.

Fanns inte en snöflinga som skulle trilla ner, utan att jag hade en förvarning om när och var.

Tidsschemat detaljplanerades.

Bilen packades så att jag såg ut ur alla vinklar.


Ok.


Måste gå upp kl 7. Suck

Sitta i bilen vid kl 9. Klarar

Inte köra för fort? För då hinner jag ifatt snövädret vid Jönköping och senare i Stockholm. Gasavdrag

Men ändå inte för långsamt, för det skulle börja snöa i Skåne vid kl 10. Gaspådrag

Och så inte kasa av vägen, på svenska slira, glida, halka av vägen. Läskigt

Inte fastna i olika trafikolyckor längs med vägen, som stängde av E4:an flera gånger. Bakom mig som tur var.


Att köra hela vägen till Stockholm och känna sig jagad av snöflingor.

Var en märklig känsla.

Vägarna var nästan hela vägen snöfyllda och sliriga, moddiga och snösträngar överallt.

Och på radion sa de hela tiden.


Akta ER, till eftermiddagen kommer en klass 2 varning.


Herreje vad jag körde, gaspedalen for hela tiden upp och ner, lagom fort, lagom långsamt, akta sig för polska lastbilar med blanka däck, danskar med hygge fart, och plötsligt var jag i Stockholm.


Jag undrade om jag landade som en klass 3 varning?

Av Sussi - 18 februari 2010 19:38

Nu har jag gjort tillräcklig vurpa i min säng.

Jag har faktiskt legat väldigt stilla och oklädd i flera dagar.

Faktiskt hela 3 st.

Och nu drar jag vidare.

Mot Lidingö.

Innan snöstormen kommer ifatt mig igen.

Idag satt jag och väntade i en evighet innan det började snöa bara en kort stund.

Jag har fyra hjul på min bil, med drivning på alla hjulen, så den hoppas jag slipper göra en vurpa med, på färden upp i morgon.

Och uppe i Stockholm hoppas jag att Lidingö kommun har plogat hela vägen fram till min grind.

Vägen fram till huset skall vara skottad.

Så jag slipper göra en vurpa på väg in i mitt nya hus.

Tänk om jag kan bo där imorgon.

Tror knappt att det kan vara sant.

Annars kommer det vara en hel del byggjobbare som jag kommer att önska, att de bara hade halkat fel, och slagit en vurpa.  



Av Sussi - 17 februari 2010 21:23

Det är segt när

  1. febern fortfarande finns i kroppen.
  2. jag inte orkar göra något annat.
  3. vi inte kan styra kosan mot Stockholm imorgon.
  4. det kommer värsta snöstormen i flera dagar, så jag får sitta här inne och glo.
  5. försäkringsbolaget har ändrat alla regler, så jag inte får försäkra min nya häst, och därmed nog inte kan köpa den.
  6.  jag börjar känna mig bättre så börjar jag genast nysa igen.
  7. man måste pulsa genom snön till allt.
  8. Kraka tittar på mig, och undrar om jag skall klä på mig idag?? Eller skall hon bara gå ut själv hela tiden?
  9. allting går trögt. Och det gör det.
Av Sussi - 16 februari 2010 20:09

Är ovanligt hög.

Det känns som om det är i huset.

I mitt sommarhus, som är absolut omgärdat av oerhörda mängder snö, och iskyla.

Huset kunde vara bättre isolerat.

Om katten själv får välja.

Men det fungerar jättebra.

Framförallt en sån här dag.

När jag helst vill bara sätta på luftkonditioneringen.

Varför då?


Jag har feber.

Känns som om någon har hällt bly i armar, ben och resten av kroppen.

Snygg glasartad blick, varje gång jag mot förmodan ser en spegel.

Tycker the och honung är en gudadryck.

Tröck i mig rött vin till middagen, kan ju bara bli bättre.

Men inte ville jag börja dansa för det. Det brukar man ju göra efter vin till maten, Eller?


Men det är kanske inte så underligt när kroppen blivit fylld av radioaktivitet.


En bra anledning.

God som någon annan.


Men var ifrån kommer allt som skall snytas ur näsan?

Hur mycket kan det produceras?

Är det tillverkarna av Kleenex som har betalat antisnor forskarna?


Nu skall jag slänga mig tillbaka i sängen.

Om jag orkar.

Kommer att falla på tröskeln.

Tur att sängen är så nära.


Vill inte ens tänka på att lyfta mina blyfyllda armar till rattläge, vilket innebär att jag kommer till Stockholm en annan dag. Dvs inte imorgon.


Men temperaturen är hög i huset, och i kroppen.


Vad gör man inte för miljön och för att sänka sin elräkning.


Av Sussi - 15 februari 2010 22:35

  Varför kan det inte finnas någon blivande nobelpristagare i medicin som kan uppfinna en färgsättnimg på baciller.

När jag kommer gående gatan fram vill jag veta om de smittar.

Är det konstigt?


Hej!

Nej du får absolut ingen kram av mig, det vimlar av orange baciller omkring dig, och jag vill inte bli förkyld.

Låter det konstigt?


Hej

Du har bara gröna baciller, så vi kan kramas en hel del.


Och där går en grabb med rosa baciller,  han kan nog få en puss. Det smittar inte så illa!


De röda bör man hålla sig ifrån.


Och sen går skalan upp och ner.


Varför kunde jag inte veta att jag var för nära orange baciller!!


Jag är så himla förkyld, som bara jag kan bli.

Jag är nästan lika sjuk som en man kan bli, fast en kvinna inte kan bli det.

Gud vad jag är täppt i näsan.

Vem producerar allt snor? Min näsa? Det verkar ju inte klokt.

Också hostar jag och nyser.

Hela tiden.


Färgskalan på baciller.

Kan det vara svårt.

Vem vill ha ett nobelpris?


Jag bjuder på ideen.

Bara jag slipper bli förkyld igen.

OS

Av Sussi - 14 februari 2010 20:02

Nu har det börjat.


Tyckte invigningen var helt fantastisk.

Jag hade jättegärna hängt i en krumelursele över hela stadion, och gjort volter över det vackra golvet!

Vad häftigt med så mycket teknik.


Nästan allt fungerade.

Jag undrar alltid vem som blir uppsagd/utskälld/bortkopplad när inte allt fungerar enligt planen.

Undrar om den 4e personen som inte fick sätta eld på den olympiska elden blev sur?

(För er som inte vet, det fattades en av fyra, av någon sorts enorm pinne, som ledde till den olympiska elden, men den stannade kvar under golvet.)


Och sen kom den första viktiga tävlingen.

Svenska tjejer som skall åka skidor och skjuta.

En oerhört underlig kombination måste jag få tycka.

Vem i helskotta åker skidor som en galning och sen sliter upp geväret och skjuter efter nåt???

Finns det någon gammal tradition, eller är det ett konstigt påhitt!


Ungefär lika konstigt som tävlingarna som har varit på TV hela eftermiddagen idag.

Och som min 83 åriga skånska kompis Lull kommenterade.

- Det är en himla konstig sport, där tjejer skall åka skidor nerför backen i knöglorna, och mitt upp i allt ihopa göra en kullerbytta!

 

Det känns oerhört tryggt att veta att jag har flera veckor av OS, eller OL (olympiska lekarna) att glo på.

Jag kommer inte att fatta nåt.

Det behöver jag ju inte.

Behöver jag veta nåt, kan jag alltid ringa S O S.  

Så nära och ända så långt bort!

 

 



Av Sussi - 14 februari 2010 00:30

Var det enda jag fick i mig till frukost.

Mådde faktiskt lite lurkigt idag.

Om nu någon mot förmodan är intresserad.

Beror enbart på rostade brön. Ett alltså.

Smorde ömsom smör och ömsom aloe vera på bröna.

Gick sen och la mig igen.

Det är så skönt att ha nåt att skylla på.

Så att jag inte behövde gå upp, rusa ut, rusa runt

Utan bara kunde somna om.

Eller vad jag nu gjorde.

Resten av dagen.

Det är ganska överreklamerat.

Rostat brö´.

Ska bli skönt när allt blir normalt igen.

Och jag är hemma.

Där har jag inte ens en brö´rost.


Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards