Alla inlägg under augusti 2016

Av Sussi - 22 augusti 2016 09:22

Jag föddes i Stockholm.

Jag började skolan på Nya Elementar för Flickor.

Jag växte upp i södra Europa.

Jag gick på Internatskola i Sigtuna.

Jag gick på Universitet i Lund.

Jag läste min Master och bosatte mig för några år i Stockholm.

Jag flyttade tillbaka Lund, närmare bestämt Veberöd.

Jag flyttade tillbaka till Stockholm.

Jag hade/har sommarhus hela tiden, först i Falsterbo o nu i Torekov.

Jag fann kärleken och skärgården fanns återigen bland mina bopålar, o då absolut i mitt hjärta.

Nu bor vi i Portugal.


Jag är van att åka iväg.

Jag är van att inte veta vad mina ägodelar är.

Jag är van att packa.

Jag är van.


Men vad jag aldrig kan vänja mig vid, är tanken att nu är denna sommar slut.

Nu snar kommer hösten stormarna.

Nu är vintern över.

Nu snart är det påsk. 

Nu skall vi åka hem från påsken.

Midsommar skall firas och det gick fort.

Julen kommer och går som en blixt från klar himmel (solen skiner mycket i Portugal!)

Och där emellan har vi .............................


Det konstiga är att när jag står här och packar ihop oss, så känns det i magen PRECIS som det kändes när skollovet var slut.

Trist, vemodigt, tråkigt, jag kan väl få bestämma själv.


Ja, det gör vi verkligen.

Vi bestämmer själva var vi är och när vi är där.

Men nu den där dagen när vi skall åka och stänga och säga GOD JUL, till älskade sommarhus.

Då får jag magkänslan.


Samtidigt pirrar det i magen över tanken att  VAD spännande det skall bli att komma tillbaka till allt, som resten av livet har att erbjuda.

Att träffa alla kompisarna, se om det har hänt något nytt, om ........................


Jag blir nog inte äldre i magen än när mitt första sommarlov var slut.

Åh jag är jätteglad för det





Av Sussi - 1 augusti 2016 23:09

    

Min bästa Windy lämnade oss idag.

Det känns ofattbart, sorgligt, ledsamt, otröstligt.


Hon föddes i min famn, för 12 år sedan. Det var 2004.

En av 11 syskon.

I oktober.

I tvättstugan på min dåvarande gård, Nr 1 i Veberöd.

Strikt bevakade av mamma Betty och storasyster Kraka. För att inte tala om småsystrarna Mopsen och Bichon Havanaisen Daisy, och kusinen Gino Stiller (som bodde hos oss i minst två år),

Mopsen blev första barnvakt, när mamma behövde avlösning.

Windy var den enda RR som satt och uppförde sig som en mops.


Efter 5år med Windy, och 25 år  för mig som ägare till Stuteri Nr1, kom dagen då min gård var till salu, och såld,

Stuteri Nr 1 skulle gå vidare till Minna Telde.

Ett beslut att sälja, var inte hastigt taget, utan ett sedan länge moget beslut av mig, egentligen en plan, från den dagen jag köpte gården.


Vid en välkomstmiddag med Minna, fann jag köparen av gården (Minna), liggandes på golvet i mitt dåvarande kök, omslingrad med min ena hund: WINDY.

Jag frågade Minna hur det här skulle gå, och hon föreslog att hon skulle adoptera Windy.

- Varför inte! var mitt svar. Vi försöker, det får bli Windy som får bestämma. Jag har ju definitivt räknat med att hon skall flytta med mig till Stockholm, men vi lyssnar på vad hon vill.

Jag anade att Windy inte ville bo på Lidingö, även om det var med sin älskade syster Kraka och sin nya kompis Skumpa, och mig.

Windy ville bo på Ettan.

Windy tyckte att det var hennes ansvar att allt gick rätt till, och att Nr 1, skulle fortsätta vara en fredad plats.


Idag, 7 år senare, var Windy beredd att lämna över ansvaret för Stuteri Nr 1 till sin efterträdare.

Ridgebacken som nu heter ¨Pippi¨ (Tack snälla Ulf & Helene).

Som kommer ta upp Windys fallna mantel, med den äran.


Vi andra gråter mest hela tiden.


Jag var på Nr 1 igår och sa hejdå till Windy.

Hon var färdig att lämna oss.

Allt var på plats enligt henne.

Nr 1 är fyllt med älskade människor, massa småbarn, många stora barn, många hästar, katter som klarar RR attacker, stora marker som är gjort för Ridgebacks att springa över.

Och allt var i ordning.

Och alla älskade Windy.


Hejdå Windy!

Jag kommer aldrig glömma vår resa.

Den var oförglömlig.


Hälsa alla!

LOVE U TO THE MOON AND BACK!


 





Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards