Alla inlägg under april 2010

Av Sussi - 30 april 2010 13:30

Vad kul det var!

Jag har spelat golf i Falsterbo idag.

På Kungens födelsedag.

Inte illa.

Det regnade alldeles lagom i början.

Och vi 4 tjejer bestämde oss för att vi var vattenfasta allihopa.

Och travade ut mot första tee.

Tjoff iväg med alla bollarna.

Åh vad dom flög.


De olika golfhålen på Falsterbos golfbana går fram och tillbaka på en underbar bit sandmark mellan villor och hav.

Det innebär att alla spelarna möts på olika sätt på olika hål, ansikte mot ansikte, side by side, under spelets gång.


Då går en boll vid utslag absolut åt pipsvängen.

Det vill säga snett rakt fram åt vänster.

Då utbrister vårt lilla sällskap.

FORE


Alla människor ända upp till Höllviken, duckade.

De flesta män, av våra mötande golfspelare, konstaterade att ingen på hela golfbanan kunde undgå vårt lilla upprop.


Efter några till hål, frågade någon mig varför jag inte hade slagit ut bollen?

Svarade mycket enkelt med att jag inte sett några grodor i de mötande bollarna, som kunde bli en prins, som var värd att träffa.

På Kungens födelsedag är jag ju extra kräsen.


Men det var många grodor på Falsterbos bana.

Om jag får spela där fler gånger, kommer jag att sikta.

Hoppas det är en prins!!

Och då kommer jag ropa så där gulligt som bara tjejer kan, under tiden jag slår händerna för ögongen, skuttar lite oroligt upp och ner, och med låg ganska pipig röst sjunga ut, fore.


Tror ni på det här?




Av Sussi - 29 april 2010 21:47

Ikea i Malmö är nytt.

För mig i alla fall.

Känns som att komma in i en helt annan affär.

Än vad jag är van vid.

Hittar inte en grej.

Och så har de slutat tillverka hyllan Ivar!

Fanns ingenstans där jag kunde se.


Hur gör vi då?

Vi alla som har 5 hyllor kvar och 1 gavel och bara vill komplettera med 1 gavel?

Är det inte oförskämt att bara sluta med något som har varit en sån stor del av vårt liv.

Vad skall jag göra med alla de där fåniga kryssen som man skulle sätta upp på baksidan av hyllan för att den inte skall trilla på sne.

De där påsarna som innehåller en liten snutt tygremsa, som man skulla fästa runt stolpen och sen i väggen för att inte hyllan skulle trilla.

Det här låter som om Ivar inte var att lita på.

Helt fel.

Ivar var allt, för många för oss.

En viktig del av mitt sorterande, och ordnande, så att jag kunde samla mer grunker och sortera. I källare, garage, tvättstuga.

Överallt behövdes Ivar!


Halleluja moment!

Ivar finns visst kvar.

Internet var trasigt igår, så de kunde inte visa Ivar!

Och Ivar hittade jag inte i det nya varuhuset.

Vilken lycka.

Mitt liv kan lugnt gå vidare.

Tack snälla Ikea.

Du skakade mig i grundvalarna.


Men nu undrar jag.

Är Ikea att lita på?

Tänk om det här händer på riktigt?

Kan jag köpa ett kök där, de kanske slutar göra luckor nästa vecka?

Eller madrass till sängen, de kanske slutar lägga i fyllningen?

Eller är ljusen lika bra som vanligt? De kanske slutar stoppa i veken.


Jag undrar om Ikea vet vad dom gör när det känns som om de plötsligt slutar tillverka en oerhört viktig möbel.

Eller det var ju bara en mardröm.

Ivar kommer alltid att finnas.

Och Billy, och Klippan, och runda spegeln Lolo, och Sultan.

Tack Ikea.

Du är att lita på, trots allt.



Av Sussi - 28 april 2010 20:20

Ibland är jag bara helt slut.

Trött, sömnig, kippar med ögonen.

Har provat med allt senaste timmen. Mat, läsk, choklad, smågodis, vin, frukt, ja jag vet inte allt.

Får man gå och lägga sig då? Sömn är det enda jag inte har provat med.

Men det är oerhört tidigt.

Klockan har ju inte slagit 8 på kvällen.


Vad skall grannarna säga?

Men om jag gör en limbo under köksfönstret, ålning medelst hasning förbi altandörren, glider in under fönsterbrädorna fram till min garderob, tar av mig kläderna, glider tillbaka igen mot badrummet, borstar tänderna tyst som en mus, och sen kasar på mattan fram till sängen, och glider upp inunder påslakanet, I säng.


KOMMER NÅN ATT MÄRKA NÅT DÅ?


- Hon är väl inte sjuk igen? (Aldrig i livet)

- Varför gick hon och la sig så tidigt, såg ni någon gå in, en karl kanske? (Prinsen lyser med sin frånvaro)

- Vad skall hennes gäster säger som bor där? (HerreGud hur kunde hon somna innan vi gick bort på middag?)

- Kissar hunden på sig när hon skall sova hela kvällen och natten? (Det regnar, Kraka är en Afrikansk Lejonhund, hon hatar när det regnar, kan hålla sig i 48 timmar vid sk. nödfall)

- Hon kommer att vakna mitt i natten om hon går och lägger sig nu, bara hon inte för liv imorgon bitti (svårt att överrösta grannens tillbyggnads snickare som kör för fullt från 0700. Tills dess kan jag nog ligga och dra mig om jag mot förmodan har vaknat)

 

Känns bättre om jag bara marscherar in i sovrummet, passerar badrummet och sen slänger mig i sängen med ett TJOHO!


Om dom ser nåt kommer dom att fundera, dom där grannarna.

Men det gör dom ju ändå.

 

 

 

 


Av Sussi - 27 april 2010 07:45

Två kvinnor i sina bästa år.

  

Hackar grönsaker, kryddar, kokar, steker, dvs lagar mat.

Äter upp allt det goda vi hade lagat.

Dricker ett glas vin.


Under hela tiden pratar vi.


Om bilar, aktiekurser, kronan kontra euron, senaste båtmodellerna, ja ni vet.

NÄ!

Om allt utom det.

Vi skiter fullständigt i vilka bilar som är balla.

Om SEB aktien pinnar upp eller ner.

Euron är säkert jättebra, om vi bara hade orkat diskuterat det.

Båtar får någon alla hålla på med. Vi kan tänka oss att åka med.

NÄ!

Vi sitter en hel kväll och pratar om hur vi mår.

En hel del om varför vi mår.

Vad vi skall göra för att må bättre.


Ingick det män i disskusionen?

Tanken snuddade väl någon gång vid domsingarna.



Vi var hela tiden rörande överens.

Vi fyllde varandra med hemlisar.

Vi pratade oavbrutet tills det blev en ny dag.

Vi insåg i morse att vi inte var färdigpratade, utan skulle ringas senare idag och stämma av en hel del saker.

Vi snuvade 10 terapeuter på sammanlagt 5 års jobb.

Vi fnissade när vi gick och skulle somna.

Vi drömde vackra drömmar hela natten.


Det är det som är kvinnlig psykoterapi.












Av Sussi - 26 april 2010 21:40

Jag började idag oerhört nog att städa.

Det är oerhört tråkigt att städa.

Det tar oerhört lång tid att städa.

Jag är oerhört dålig på att städa.

Det är oerhört liten skillnad i mitt hem före och efter att jag har städa.

Det finns personer som tjänar oerhört mycket pengar på att städa.

Jag skulle oerhört nog inte kunna tjäna en krona på att städa.

Det är oerhört tyst dammsugare jag har köpt för att städa.

Det är oerhört trångt under sängen där jag är för att städa.

Jag tycker det är oerhört god lukt med ajax i skurvattnet som jag använder för att städa.

Det är oerhört stor skillnad på Ajax och Allergi.

Det är oerhört mycket roligare med Ajax.

Jag var oerhört nära en dammallergi om jag inte hade städa.


Med andra ord.

Hellre Ajax än Allergi.

Trots allt.

  


Av Sussi - 25 april 2010 22:45

Kraka var på hundpensionatet utanför Torekov.

Hon visste inte att jag var för tidigt tillbaka i Sverige.

Hundar brukar inte veta när för tidigt är.

Kraka tyckte möjligtvis att jag åkte lite för tidigt.

I hennes smak.

Jag kunde kanske åkt senare, så att jag inte var borta så länge.


När jag skulle hämta Kraka undrade Annika, som har sån god hand med bortresta hussars och mattars älsklingar, vad som kunde göra Kraka riktigt glad.

Annika hade försökt med allt de senaste dagarna.

Lekkompisar i stora rasthagen.

Tuggben.

Långa promenader.

Kastat bollar och pinnar.

Men inget hade hjälpt.

Kraka såg glad ut, och viftade lagom på svansen hela tiden.


Då hör vi ylet inifrån hundstallet.

Jag känner igen det.

Vi går in och jag öppnar dörren!


Jag visste inte att en Ridgeback kan flyga, göra kullerbyttor, skutta med fyra ben ömsom i luften och ömsom ännu högre upp. Knocka mig, samtidigt som jag får en ¨slät¨ på vägen ut till bilen. Vifta på svansen så man tror den skall gå av.


Det är underbart att ha en luden bästa kompis som slår frivolter när man ses. Efter 4 dagar.


Jag har kompisar, med eller utan päls, som inte viftar på svansen alls när de träffar mig. Trots att det gått en längre tid.

Hur mycket tror ni att man måste vifta på svansen för att man skall förstå att man varit saknad?




Av Sussi - 24 april 2010 22:00

Jag körde genom Tyskland med god fart.

Ni vet solen i ryggen, medvind och hemlängtan.

Minna tog över vid färjan.

Och plötsligt var vi på Nr 1 igen.


Vad händer då?


Minna frågar om jag vill bo över natten.

Självklart svarar jag.

Så plötsligt befinner jag mig i mitt gamla föredetta hem, inbjuden att äta, sova och vakna till en ny dag på Nr 1.


Hur går det till?


Jo Minna korkar först upp en flaska champange, börjar laga ljuvligt god mat, och ber mig ta något av gästrummen, jag hittar ju!!!.

Går upp i det gästrum som jag tyckte bäst om, med den blå fågeltapeten, och bäddar i mammas gamla säng.

Skuttar in i mitt gamla badrum, duschar och fixar till mig.

Kommer ner i köket och sitter i barstolarna på gäst sidan av köksbänken. Den sidan som gäster på Nr 1 alltid har suttit på under tiden ägarinnan har lagat mat.

Konstaterar att det är dukat på ¨min¨ gamla plats vid matbordet, för Minna sitter alltid på andra sidan!!

Äter, dricker och filosoferar till sena timmen.

Går sen upp och somnar som en stock, känner igen den knögliga bäddmadrassen sen jag var liten.


Att kunna göra det här är ju helt galet! Har aldrig hört att det har hänt.

Sälj gården, kom och bo över när du vill, ha dina hästar här...........................

Men det fungerar så bra, då Minna är en sån generös, underbar, rolig, och fantastisk person.


Det är väl det här som kallas för en bicycletas.

Att vara på väg på ett håll, få bollen och sparka den baklänges över huvudet!

Och då göra mål.


Det är helt ljuvligt att vara på samma lag som Minna Telde.  







Av Sussi - 23 april 2010 21:30

Ok nu var vi framme.

Don Charly installerad.

Minna och jag ackrediterade med kulörta band runt handleden som gav oss tillträde och inbjudningar till allt roligt som fanns.


Vi var hungriga, shopalcolics, sällskapssjuka.

Vad gör man då?


Snabbt upp till VIP området.

Stort tält med full servering av ALLT.

Äta, dricka, snacka, mingla, dricka.

Börjar shoppingrundan.

Varför inte en Mercedes SLS AMG? Kom och prova.

I Medien cup i dressyr kan Du vinna en Porsche Panamera!

Eller köp en ny grind till ditt slott (så stor var grinden som stog där   )

Eller varför inte en tysk läder jacka för nästan inga pengar alls?

Åsså ridkläder med mycket strass.


Det är underbart när det är helt galet!!!!!!!!!!!!!


Där spankulerade vi, provade vi, klämde vi på, låtsades intresserade av, fnissade åt , provsmakade vi, himlade med ögonen åt.


Och mitt i hela denna röra pågår stora internationella hopptävlingar, alla var där och tävlade som är bäst i världen.

Och mitt i hela denna röra pågår stora internationella dressytävlingar, alla var där och tävlade som är bäst i världen.

Och deras sponsorer. Fru BMW, Fru VAG, Fröken AMG, Fru Mercedes och några till som jag inte kände igen. De flesta herrar. Herr Silla och sånt.


När tyskar har tävling så är det med stor noggranhet alla slår på stora trumman.


Hur det gick på tävlingen?

Det berättar jag en annan gång.

Men champangen var god.





Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards