Alla inlägg den 19 mars 2010

Av Sussi - 19 mars 2010 22:19

När jag var liten var jag tvungen att dansa klassisk balett.

Jag har aldrig orkat räkna ut i hur många år jag gick omkring i en ljusblå (var för fet för rosa) dräkt med volang runt det som skulle ha varit en midja.

När jag gjorde några skutt över diagonalen i den svettluktande danslokalen hade alla fullt sjå att hålla sig för skratt, eller himla med ögonen.

Varför var jag då tvungen?

Min urduktiga lilla syster, vägrade, vågade, ville inte dansa utan att jag var med.

Hon var så himla duktig och dansade med tåspets innan jag klumpedunsen visste hur man gjorde en demi plie.  (Liten nigning)

Sen kom vi till Frankrike.

Där var dansfröken en ilsken ballerina från Ryssland.

Hon hade en stav i ebenholts som hon snärtade till min skumpiga rumpa med när jag skulle skutta över golvet i nån fin piruett kuplett. Eller så.

Och Lolo hade tyllkjol, tåspets och hårnät.


Idag har jag varit med min personliga tränare igen.

Han är utbildad på Operans balettskola.

Behöver jag säga mer.

Där står jag.

50 år senare.

Demi plie, första positionen, tänk på hållningen, inte för mycket svank, knäna rakt fram ................

Det är ju helt galet, att jag blir drabbad av allt detta igen.


Skillnaden är att nu betalar jag för det själv.

Jag skrattar så jag gråter för jag är så klumpig.

Har aldrig nått ner till fötterna med händerna utan att böja knäna.

Och idag kunde jag absolut inte höja höger armen och vänster benet samtidigt som jag höll balansen med magen och styrkan i hela kroppen.

Då kraschade jag ihop totalt.


Allt sker mellan den lilla balettbögen tittar på mig som om jag vore en koloss från yttre rymden som trots allt betalar hans uppehälle.

Då har man två alternativ.

Byta till en annan tränare, som låter en softa.

Eller visa den där lilla Brasilianaren att den här kärringen sätter du inte dit, och hon kommer vara kvar och störa ditt estetiska sinne tills hon blir snygg.

Så tills på måndag skall jag kunna klappra med kastanjetter, trampa i fyrtakt och le.

Olé.


Vad Lolo gör?

Hon softar med nån tjej på nåt annat gym.

Efter att ha dansat med tåspets en hel uppväxt har hon HalgusValgus och ont i ryggen.

Lite kass.


Så skrattar bäst som skrattar sist.



Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25
26
27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards