Alla inlägg den 22 januari 2010

Av Sussi - 22 januari 2010 22:18


Förbaskat underligt ord.

Parkeringstillstånd.


Och att det kan bli ett mål att få.


- ¨Hej, välkommen till avdelning 87, strålningsenheten.

Nu skall du klä av dig på överkroppen.

Och lägga dig på den där stenhårda britsen under det stora runda maskinögat.

När Du har legat där ett tag kommer jag att sätta på en maskin som säger

Breath in                       Breath out.

 

- Skall jag inte ta av mig skorna?  Känns konstigt att ligga här med Curling Boots på?


- Det är väldigt sällan någon ligger med skorna på.

 

OK. Hur ska jag veta? Hur ska jag veta hur man skall göra? Jag har aldrig varit sjuk med nån reda innan detta! Och nu går allt på hörsägen eller så säger syster eller doktor saker till mig.


 Du kommer att bli tatuerad, illamående, apatisk, sönderbränd, dödstrött, kräkas, få kramp i armarna, du får inte bada under behandlingen, inte kunna sova, absolut inte bada bastu, jobba heltid gör de flesta (om man inte jobbar från början då, måste jag börja??) bara ta en snabb dusch, inte smörja in dig före du kommer hit, vi har många bra lösningar om du blir bränd vilket du inte kan bli, har du kamomillthe att badda dig med, ses på måndag kl 13 då får du resten av tiderna, du skulle fått dem idag,  vet inte när du skall komma resten av tiden, vi ritar med tusch över hela din bröstkorg, du kan inte ha något ¨fint¨ på dig nu, för färgen kan kladda av sig,  jag var osminkad för att se så sjuk ut som möligt, kan inte gå på Magdas smokingfest i min urringade smokingklänning för jag ser ut som om en av tatuerarna i Nyhavn var full.  Fattar ni??


Men jag vill bara ha ett parkringstillstånd till den tomma parkeringen utanför dörren, massa platser, alla var tomma.Reserverat för strålningspatienter. Så att jag kan parkera där varje dag i tre veckor, de 15 min som varje dags strålning tar, utan att behöva jaga parkeringsplats och behöva gå över hela Malmö Allmänna Sjukhus område.

Då svarar doktorn.

Tjata på du, men du är alldeles för frisk för det här!!!!!!!!!!!!!!

Du kommer aldrig få en plats där! Det  är för dom sjuka som strålas.


Men om platsen är tom, frågade jag.


- Nä det bara är så.


Så på måndag skall jättefriska jag börja strålas i andningsstrålningsapparaten.

Jag andas på kommando,             Breath in               Breath out.               i tre minuter, sen får jag åka hem igen. Hem och hem, till Björnstorp.


-Men om du får rethosta om 1-6 veckor måste du ringa oss direkt, så har du fått lunginflammation i ena lung spetsen pga strålningen. Och det kan inga av dina läkarkompisar eller distriktläkaren ordna.

- Då måste du få värsting cortison och värsting antibiotika för då har du fått en lunginflammation av strålningen.


Och jag som bara ville ha ett parkeringstillstånd  

Har aldrig i hela mitt liv blivit så glad över att jag inte fick det.


DU ÄR ALLDELES FÖR FRISK FÖR ETT PARKERINGSTILLSTÅND


Smaka på den DU!






Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards