Alla inlägg den 11 januari 2011

Av Sussi - 11 januari 2011 11:34

Hade jag i morse ingen aning om vad det var, eller betydde.

Men nu vet jag att jag inte kan leva utan det.

Vad jag har förstått är det en hjärndel.

Som vi människor kan träna upp.

Känns skönt, att det går att träna hjärnan, den känns ju liten ibland.


Det handlar alltså om

det dopamindrivna belöningssystemet, samma system som kickar igång när vi tar knark, lyssnar på vår favoritmusik, har bra sex eller tuggar i oss schweizernötchoklad. 

 

Den delen av hjärnan förstår jag precis hur den fungerar.

Vem kan inte äta en hel schweizernöt.....................................!


En femte hjärnkomponent som aktiverades var amygdala, som är involverat i produktionen av flera positiva och negativa känslor, där man lät försökspersoner titta på avsnitt av Seinfeld medan man scannade deras hjärnor.

Det visade sig att helt andra delar av hjärnan aktiverades under förståelsefasen jämfört med under skrattfasen - det verkar alltså som om förståelsen av skämt och njutningen av skämt sker på skilda ställen i hjärnan.
Amygdala var en av de strukturer som lyste upp under själva skrattfasen, och eftersom denna del av hjärnan skickar rikligt med nerver till minnesstrukturer som hippocampus och alltid är aktiv när emotionellt laddade minnen skapas, spekulerade forskarna i att det kanske är amygdalas förtjänst att
vi minns saker som är roliga mycket lättare än saker som inte är det.


 

Det där kan väl vem som helst fatta.

Vem kommer ihåg nåt trist?

Jag kommer bara ihåg det roliga.

Det är roligare så.

Jag har en otroligt stor Amygdala.

Välutvecklad, skulle jag vilja kalla den för.


Är'e nån som har en underutvecklad Amygdala?

Börja skratta, börja trycka i Er choklad och sånt där, börja träna.

Livet blir roligare då.



Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards