Alla inlägg den 10 januari 2011

Av Sussi - 10 januari 2011 21:20

Ja, jag blev så jätteförkyld i helgen.

Låg absolut platt i 24 timmar.

En evighet för en Duracell kanin som jag.

Om jag nös?

Om jag frös?

Om jag snöt?


Och vad fick jag höra om inte   - PROSIT!

På latin betyder det ¨må det gå dig väl¨.

 

Det är underbart när någon önskar mig att det skall gå mig väl, när jag ligger i soffan under tre! filtar och bara stirrar upp i taket.

Jag mår bättre då.


Sen mår jag ännu bättre när jag får ett ¨Gesundheit¨ nästa gång jag nyser. 

 Det vill säga en önskan om en bra hälsa.


Känns lite otäckare att få ett ¨Bless You¨, men det händer ju någon gång när man nyser, och är sjuk.

Och det är enbart av omtänksamhet.

För när jag nös, öppnade jag troligtvis munnen så stort så att ¨hin håle¨ kunde smita in, och det skulle hjälpa mig att i såna fall bli av med honom. (Det känns skönt att ¨hin håle¨alltid är en han, undrar varför, men det är en annan blogg!  )


Så nu när jag har slutat nysa, blivit av med hin håle, och fått bättre hälsa, kommer allt att gå mig väl.


Tänk att redan de gamal latinarna hade rätt.

Nota bene

"Märk väl"

 

Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards