Alla inlägg under februari 2011

Av Sussi - 16 februari 2011 21:39

Är det bara jag som har hack i skivan, på min radio/stereoanläggning/u-connect, i bilen, när jag är ute och kör?


Det händer ganska ofta, med en eller annan radiostation i Stockholm, att melodin (fint ord, minner om melodifestival) hackar till mitt i, jag tror inte jag kör igenom ett gupp, och sen blir det en abrupt fortsättning, på melodin som spelades.


För ungdomarna kan jag förklara.

När jag var liten hade mina urgamla storasyskon grammofon.

Den fick man inte låna eller spela skivor på.

Skivor var runda svarta mycket ömtåliga liksom plattor, där det var den ballaste musiken av alla inspelad på.

Det innebar att man lade skivan i en grammofonspelare, la på pickupen, och sen strömmade det ljuvlig musik ur (lägg märke till singularis) högtalaren.

Till den dansades Twist, Hully Gully och en och annan tryckare.

När det dansades för vilt, började pickupen studsa på skivan, och då blev det hack i skivan och i låten.


Det är just samma fenomen som jag idag är utsatt för, i min supermoderna bil.

Hur det kan hända, förstår jag inte, då det sitter ett gäng troligtvis mycket unga människor och kopplar upp datorn till en sändare, och sen snackar dom lite om olika klämmiga låtar, innan dom låter datorn göra jobbet, dvs spela musiken.


Men hur i helskotta kan det bli hack i skivan i min radio!!!


Är det bara i min bil det händer, ett otroligt invecklat system, för att jag skall känna mig hemma, som när jag var liten?

Då blir jag urlycklig, och lika glad som när jag sög på en Dumleklubba eller åt en Pistagepuck.

Det var tider det.




Av Sussi - 15 februari 2011 20:51

- Hallå! Det här är från kreditkontrollen på American Express. Vi ville bara kolla att Ni har handlat en handväska igår, på Heathrow?

 

Vad trodde Ni?

Att jag spankulerade omkring i London i 4 dagar och sög på tummen?

Att jag levde efter principen   ¨Se men inte röra¨!

Varför ringde dom inte redan på lördagen?

- Hallå där, nu går Ni väl ändå bananas!

 

Då hade jag ju förstått det.

Men ringa dagen efter hemkomst och undra om allt va sant!

Lite sen påkommet, faktiskt.


Så jag frågade om jag kunde lugna deras oroliga nerver, och ringa innan jag åkte.


- Hej! Det här är Sussi Brodin, nu åker jag, och jag kan inte så här i förväg riktigt ansvara för vad jag kan hitta på och handla, nu när jag åker utomlands. Jag förstår att det kan kännas oroligt för ett företag som Ert, men jag tror Ni får leva med det. Vare sig Ni vill eller inte. Eller så slänger jag det här kortet och handlar mina grunker på ett annat. Ert val.

 

Men se det kunde man inte.

Det hjälpte ju inte att jag ringde och sa att jag skulle åka.

Mitt kort kunde bli stulet när jag kom fram, och vad gjorde dom då?


Dom?

Det är väl ändå jag som först saknar mitt Amex kort?

Eller tänkte jag fel nu igen?

Och struntar dom i om någon går bananas på mitt kort i Sverige.

Jag vet att det finns massa dyra saker att handla på det kortet i Sverige, som man inte behöver flyga iväg för att hitta.

Men det kanske inte är lika läskigt.

När det handlas för konstiga summor på konstiga företag, typ SJ med mitt American Express kort i gamla Svedala.

Det kanske är tryggare att bli lurad och bestulen hemma än borta.

Om vi nu alla visste var det va!




Av Sussi - 14 februari 2011 15:56

  

Ja, jag har fått röd ros.

Ja, jag har fått Happy Valentin present.

Ja, jag är bjuden på Valentin middag.

Ja, jag vet att jag är bortskämd.

Ja, jag vet att Prinsen är min Valentin.

Ja, jag vet att jag mår väldigt bra.

Av Sussi - 13 februari 2011 23:26

Jag undrar när personalen inom flygbolagen lär sig ljuga?

Får man bara gå olika kurser för att bli markpersonal/flygvärdinna/steward/pilot om man inte är minst halvmytoman?

- Nänä, Du får absolut inte börja jobba här, Du talar ju sanning mellan varven.


Vi skulle flyga till London i torsdags.

Det var snöstorm.

Var det någon som missade det i Stockholm?

Knappast.


Kommer ut till Arlanda, och får reda på att det är lätt försenat, vårat plan.


PGA  (välj det som passar, alla sa olika saker!!!)


- Vi har fått vänta på en kapten från Köpenhamn, och där är det så dåligt väder, så han är försenad.  (Ljug!!! Bästa kompisar som bor där, och flög till London för att vi skulle äta middag med dom, sa att det var absolut inget fel på vädret!!)


- Det är så dåligt väder i Europa så att alla är försenade.   (Ljug, samma kompisar som ovan kom tidigare under dagen från Geneve och flög över hela Europa, inget fel på vädret!)


- Vi får inte ut landgången till flygplanet, för det snöar så.  (Ljug, det var ju inte en människa i planet, runtomkring eller någonstans i närheten, ingen provade??)


- Vi kan bara hålla en bana öppen, så det blir till att vänta tills alla har startat och landat som är före Er, vi kan inte lova att Ni får flyga ikväll. (Ljug, vi kom iväg, och det var ett absolut snökaos på Arlanda. De stod och borstade av planen med Piasavakvastar. Tryggt.)


Och så började och fortsatte hela Arlanda vistelsen i torsdag, innan vi 4 timmar försenade kom iväg.


- Men det gjorde ju ingenting att vi missade en middag med bästa vännerna, att vi fick ta in Room Service innan vi somnade, när vi kom fram där, mitt i natten. Chauffören hade väntat på oss hur länge som helst etc etc etc(Alltihopa är ljug. Men sitter man tillräckligt länge i ett SAS plan, så smittar ljugandet av. )


Och nu är vi hemma igen.

Och det är jätteskönt.

Och det är så friskt med 15 minus grader och pyramider med snö i varje gathörn, mot 13 grader plus och blommande körsbär.


Ljug.



Av Sussi - 10 februari 2011 09:57

Åker till London idag.

Slängde ut en förfrågan till mina trettioelva, dvs syskonbarn med respektive,


- VILKEN HANDVÄSKA ÄR SNYGGAST! VILKEN SKA MAN KÖPA?


Får till svar massa bra tips.

Men allra bäst svarar Nanny.


- Du menar en handväska som passar din målgrupp?


Sabla femtonåring.


Jag vill inte veta att jag måste ha en (i deras ögon) tantväska.

Jag vill ha en hopplös grunk med massa metall och spännen på.

Jag vill ha en som är stor som en javetinte vad, där jag inte hittar nåt i, och där det jag inte hittar, har jag glömt hemma!

Jag vill inte ha något som jag måste bära på rak arm, utan kan ha rem över axeln.

Jag vill inte ha en brun eller svart för den passar till allt.

Jag vill inte ha en tantväska.


- Jamen köp vad Du vill. Låt inte oss hindra Dig!


Men man vill ju inte se ut som en övervintrad tonåring.

Man vill ju bara vara snygg.


- Tror DU att någon märker vilken handväska du kånkar på?


Kanske inte.

Men jag kommer definitivt att märka det.

Oavsett vilken målgrupp jag tillhör.


Det räcker för att frågan bör ställas.

Av Sussi - 9 februari 2011 10:58

Skillnaden mellan Stress och Tristess är absolut hårfin.


Ni vet när allt är uppbokat, almenackan är fylld, och alla ringer samtidigt och vill veta.

Snacka om att stressa runt för att hinna allt som bara ska göras.

Så är allt uppklarat, fixat donat klart, talat med alla som har undrat.

Och då blir det absolut tyst i telefonen.

Hallå! Är telefonen på?

Varför ringer ingen?

Vilken tristess.


Tidsperioden emellan Stress och Tristess kan vara bara en kort stund.

Och chocken för kroppen och hjärnan är lika stor varje gång.


Framförallt är både Stressen och Tristessen lika jobbiga, ansträngande, hjärngymnastiserande och helt underbara.


Vill inte leva utan dem bägge.

Kan inte favorisera någon av dem.

Söker upp dem bägge när jag behöver dem.

Man förstår att man lever, när de kommer och går.


Bara man inte drabbas av för stor Stress, för att Tristessen är för stor.





Av Sussi - 8 februari 2011 10:37

Eller snarare

Det skvallras om!

En hel del personer.

Hela tiden.


Många är kanske intressantare att tala om än andra.

De ger mer utbyte, för varje ord som sägs om den personen.

Andra är ganska billiga.

Ger inte mycket skvaller för tanken.


En del talar mer än andra, om andra.

Få talar i princip inte alls, om någon annan.

De har kanske nog att ta hand om sig själva.


Några har en otrolig förmåga att både tala om sig själva, och andra.

Kan det kallas simultanförmåga?


Andra har bara andra, som sitt intresse.

De kanske borde ta mer hand om sig själva.


En del tycker att de gör en välgärning, att de menar väl, att de bryr sig, om de talar om andra.


Vad vet jag!


Men jag vet att för att den här ekvationen skall gå ihop, krävs det ganska många som lyssnar.

Och troligtvis krävs det även en åsikt, ett svar.


Det här är nog en sorts olja för människomaskineriet.

Vad skulle det annars talas om?

Om inte om varandra.


Det är tur att vi alla kan tillföra nyheter till människomaskineriet.


Att vi alla mellan varven är DOM det talas om.


Att vi alla mellan varven är DOM som talar.





Av Sussi - 7 februari 2011 15:18

Glöm inte att ta tillvara på alla bra dagar.

Alla dagar är ju inte bra. Vare sig vi vill eller inte.

Men dyker det upp en bra dag. Så njut.

Inte så att man behöver sitta helt stilla och bara andas. Absolut inte.

Utan häng med i den braiga känslan som finns i kroppen.

Få saker gjorda, i den takt som känns rätt.

Så där som en bra da' ska va.

Oftast blir allt klart.

Det är en av de braiga sakerna.

Bekymmer och annat löser sig på braiga dagar.

Go with the flow.


Mer bra dar till folket.


Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards