Alla inlägg under maj 2009

Ja

Av Sussi - 23 maj 2009 00:21


Var på bröllop idag. Världens längsta. Åkte hemifrån kl 10.15 i morse. Och kom hem 12 timmar senare. Typ. Restiden till och från under dagen var ca 5 minuter till kyrkan, så att ni fattar.


Allt var så himla bra, redan i kyrkan. Inte ett öga torrt, musiken fantastisk, prästen höll och spelade ett underbart tal till brudparet, och bruden var ursnygg och döttrarna/näbbarna ursöta. Och brudgummen är så stilig och gullig.


På festen efteråt var/är alla en enda stor familj. I ordets rätta bemärkelse. Filmen ¨Tomten är far till alla barnen¨ är för enkelt för det här. Brudparets två döttrar är fastrar till  brudgummens pappas yngsta son. Jag är inte släkt med någon, bara gudmor till brudgummen och hans syster, som hade alla sina kusiner där, med sin farbror, sina styvmammor, riktiga mammor och deras nya män. Smaka på den du!


Men bäst av allt var brudgummens tal till bruden.

- Om jag bara säger JA, så får jag den bästa belöningen.


Låter enkelt, och jag skall utveckla hela resonemanget en annan kväll.


Nu skall jag sova.

Ja.



Av Sussi - 22 maj 2009 20:46


Nu skall det gå av stapeln.

Bröllopet mellan Christopher och Sofia.

Jag undrar om brudparet fattar hur mycket gästerna ligger i för att kunna komma?


1, Börja banta för att va snygg på festen

2. Hitta klänning som man tycker om och kan köpa, och som skall passa när man har blivit smal efter bantningen.

3. Fundera på om det skall hållas tal. Vad skall jag säga, varför, när, hur länge, om vadå?

4. Om så, skriva talet.Förstöra toastmasterns uppgjorda plan med att tala om att jag absolut vill tala under varmrätten. Talet är ju ändå så kort!

5. Köpa underkläder och strumpor som passar den nya klänningen.

6. Köpa skor till den nya klänningen.

7. Skaffa vakt till ungar, hundar och hästar.

8. Gå till hårfrissan och ordna till färg och frisyr.

9. Köpa ny mascara, den gamla tog slut. Ögonskugga?

10. Vem i he-vete hittade på att tjejerna skulle ha hatt? ;-)

11. Köpa hatt.

12. Inse att bantningen gick åt pipsvängen. Ge sig in i garderoben och hitta en gammal klänning som passar.

13. Ansiktsmask, raka av armar och ben, noppa ögonbryn,det som gör så himla ont.

14. Sova skönhetssömn.

15. Äta stadig frukost så att magen inte kurrar när det blir tyst i kyrkan och så att man inte blir full på första glaset bubbel.

16. Klä på sig och inte bli svettig.

17. Inte glömma allt som skall med, presenter, snyftnäsdukar, läkerol, glasögon, handväskan.

18. Vem kör?

19. Ska vi sitta till höger eller vänster i kyrkan?

20. Nu kommer dom!


Jag tycker bröllop är bästa festen.

Jag skall allt gifta mig.

Förr eller senare.



Av Sussi - 21 maj 2009 22:50


Nu blev det för mycket igen.

Varför blir det så?


Hade den här helgen ganska snoigt, för att hinna vara överallt, träffa alla, göra roliga saker, hinna sova, äta gott, motionera, sånt som man skall göra när det är helg.


Det var exakt tidsplanering.

Startar hemifrån då och då, hämtar det och det, hinner träffa dom och dom, äter middag där och där, slänger mig i bilen och kör hit och dit, gifter bort bästa vänners barn ja och ja, och så vidare.


Då blir jag bortbjuden två gånger till.

Samma helg.

Och det är ju helroliga kalas.


Gör jag allt det måste jag vara ledig efter den långa lediga helgen.

Det verkar ju inte klokt.


Så jag får se imorgon vad jag gör.


Man vill allt tacka ja när man blir bortbjuden, och tacka ja när man blir uppbjuden, så att man vet att man blir ombjuden.


Bjudet är fägnat.

Fasen vet om jag inte går.

För vad är väl en bal på slottet?

Helt fantastisk och underbar!


Av Sussi - 20 maj 2009 23:13


som är allergisk mot gräs?

som trots detta har jobbat med hästar hela sitt liv (för de som inte vet, de äter torrt gräs, går på gräs, älskar gräs).

blir totalt fascinerad av GOLF, (för de som inte vet, innebär det att pinna runt på en gräsmatta, så ofta som möjligt för att det är kul).

som kommer att få äta piller resten av mitt liv på grund av detta?

 

Hallå! kan man hjälpa att man är allergisk!


Av Sussi - 19 maj 2009 09:12

kl 03.00 Gick och lade mig i sängen.

Var tvungen att se till att det nya fölet mådde bra innan jag somnade.

kl 6.30 Gick upp och satte igång datorn, kollade mail, sen ut till stallet och kollade fölungen.

kl 7.30 Hämtade Barbro som skulle fixa huset och personalbostäder inför visning på lördag.

kl 8.00 Släppte ihop 3 unghingstar. En av dem blev rädd, hoppade staketet. Eller snarare försökte.

kl 08.30 Lagade staket.

kl 09.00 Möte med arkitekt om renovering av min lokal till bostad i Stockholm. Jag kanske skall bo där ett tag, så vi diskuterade. Hon är bra och fattar.

kl 10.30 Ringde Kronofogden och fick reda på när en av mina hyresgäster blir vräkt.

kl 11.00 Kort möte med personal om hästarna. När vilka skall tävla. Hur sadelkammaren skall städas. Åsså måste lastbilen tvättas och tankas.Bl.a

kl 12.00 Till Malmö. Köpte saker till huset inför visning.

kl 14.00 Och framåt lite telefon om allt.

kl 14.30 Tittade om det fanns blommor att köpa för visning.

kl 15.45 Kollade hagen med de utsläppta korna och tjuren Urban. Såg att det fanns tillräcklig med vatten i dammen så att korna kan dricka där.  Kollade unghingstarna på vägen. Såg att stora dammen hade mer vatten.

kl 16.00 Släppte ut ett sto med föl. Kollade det nyfödda fölet.

Snabbkollade alla hästar. Mer spån till Oscar. Nån av stallkatterna nyser, måste avmaskas.

kl 17.00 Släppte ut nästa sto med föl. Var tvungen att vakta det i hagen.  Diskuterade under tiden med personal om vad som måste göras de närmaste dagarna. Vad som skall klippas med vanlig maskin, med trimmer. Vilka gräsmattor som skall gödas. Ridhuset måste borstas och harvas. Kratta stora gårdsplan. Köra med ¨järnet¨ över alla vägar. Ogräs utanför ridhuset. Mer vatten till Lonneur. Oscar måste få mer spån.

kl 18.00 Kollade traktor, gräsklippare, trimmer etc.  Provstartade så att allt fungerar bra. Kollade bensin, oljor etc. Ordnade upp garaget. Vad som skall vara där och på logen.

kl 18.30 Betalade räkningar och gick igenom dagens post.

kl 19.00 Borta på middag.


Många undrar vad jag skall göra när jag har flyttat till Stockholm?

Stänga av telefonen.

Rida min häst.

Spela golf.

Läsa.

Umgås med mina ljuvliga hundar.


Jag tror det räcker.




Av Sussi - 18 maj 2009 23:32


Nu har jag suttit framför kanal 10 på min TV i några veckor.

Nu har jag haft telefonen på väckning en gång i timmen under samma period, för att vakna och se på tvn om det händer något.

Jag väntar på årets föl.


Plötsligt händer det.

Har jag somnat brukar jag hinna få på mig gummistövlar, pyamas, dunjacka och mobiltelefonen.


Och sen slänger jag mig ut i stallet och tar hand om mina ston, allmänt kända som mina ¨tanter¨.

De gör som jag säger, ligger ner, står upp, jag kliar, de är törstiga. Allt skall bli rätt. Och jag klappar, peppar och tar i allt vad jag kan för att hjälpa till.

För ut kommer den mest fantastiska fölunge som landar på den här jorden den sekunden.

Och när mamma sto vänder sig om och gnäggar till sin fölunge för första gången.

Då tystnar alla i stallet, hästar,katter,möss, ja alla väntar och undrar.

- Lever den, mår den bra?

När den lilla fölungen gnäggar sitt lilla minignägg för första gången och

ALLA HÄSTARNA I HELA STALLET GNÄGGAR TILLBAKA, då börjar jag gråta, varje gång.

Det är magiskt.


Det här hände ikväll.

Alldeles efter att jag började skriva.

Det kom ett fantastiskt stoföl, brun med stjärn, och hon heter

Cinquante I.

Och storebror som är 10 dagar gammal heter Helge I.

Hennes stora syster som är en vecka gammal heter This is it I.


Min högsta önskan här på Nr 1 var att få 50 fölungar.

Nu har jag fått 50 st.


Tack alla för all hjälp.

Den har varit ovärderlig.


Nu är väntans tider över.


Av Sussi - 17 maj 2009 12:41


att jag tar rätt kräm i ansiktet?

Finns det ett chip/sändare/typ som märker och skickar signaler till de som har hand om allt, ifall jag öppnar nattkrämsburken vi 8 tiden på morgonen.

- Ajabaja, vem tror Du att Du är?

- Nu är det morgon, då skall Du ta den andra burken lilla vän.

- Hur skulle Du se ut om Du tog nattkrämen på morgonen och dagkrämen på kvällen??


Jag kommer bli som ett skrämt russin i ansiktet.

Och skönhetsburkstillverkarna kommer att skicka damer i vita rockar som kommer att titta oroligt på mig och hålla långa föreläsningar om celler, polymider, membran, celluliter, oxygener, och allt sånt som bara låter påhittat.

Vem skulle våga tro annat än att det är sant.


Så med stor nogranhet och fylld med allvar tar jag rätt kräm morgon och kväll.

Det är olika för ansiktet, ögonen, läpparna, halsen.

Och olika burkar och flaskor för vad jag skall göra på dagen.

Gudskelov är det bara en burk per kroppsdel för natten. 


Fullständigt absurt.

Men krämen är underbar.

Och det är ju dumt att chansa.


Tänk om jag kommer gående och någon stannar upp, tittar på mig och säger.

- Det där ser inget vidare ut. Du har haft ögoncremen på halsen. Det är ju heltokigt. Hur skall det se ut om Du smetar ut den var du vill!


Tänk om det är nån som vet.

Stackars den.

För när jag smetar in mig, så hamnar det mesta över det mesta.




Av Sussi - 16 maj 2009 01:51


Fel låt vann?

Eller?

Själv röstade jag på Azerbadjan. Stavas säkert inte så, men uttalas heller inte på det viset.

Kunde nog inte ens i min vildaste fantasi tro att jag som är ESC nörd kunde rösta på ett land som knappt går att uttala.

Alltså för värdparet, som bryter på franska och engelska, som de måste prata, fast vi ändå inte fattar vad de säger.

Och så är det alltid lika kul att Israel hör till Europa en gång om året.


Men jag tycker nog att de skall döpa om tävlingen till typ Europe can sing eller så. Jag menar Grekland hade svenska tjejer, Norges vinnare va ryss, Rysslands kom från Ukraina. Alltså ingen är och sjunger från det land de representerar. Inte för att det gör nåt, men är inte det en del av idén, eller missade jag nåt?


Det här är en del av årscykeln. För mig.

Ni vet Påsk, Valborg, Esc, Kristi Himmelsfärdsdag och så går livet vidare.


Och i morgon är det 17 maj. Norges nationaldag.

Tur att dom vann.


Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards