Alla inlägg den 27 april 2020

Av Sussi - 27 april 2020 22:15

Ja, jag är en av de stora optimisterna i livet.


I fredags beställde jag, utan att veta vad jag egentiligen gjorde, en kubik med planteringsjord.

Enligt min evige och trogne ¨handy man¨ här i Torekov, var det ungefär en traktorskopa jord, på hans släpkärra.

Då jag varit bonde och traktor med skopa ägare, sa jag:

Topp, det tar vi, om Du ändå skall till jordleverantören och lämna och hämta saker.


Å sä stod han här på lördag lunch med en 1000 kg matjord, att fördelas i våra rabatter.


DÅ hade vi inte ens en skottkärra.

Då hade vi inte ens en susning om hur mycket som skulle gå åt.

Då hade vi inte en susning om hur lång tid det skulle ta att tömma släpkärran.

Det skulle vara färdigt måndag kväll.


Men släpkärran placerades på tomten, i princip var vi än hade parkerat den, så långt bort som möjligt, från någon rabatt.

Sen åkte vi och köpte skottkärra och andra livsviktiga verktyg.

Det köptes även en lövsug/blås, som enligt Prinsen det inte fanns någon användning av!!


Så fram på dagen började jag rensa i rabatterna.

Älskade systerdotter Nanny började köra jord med skottkärran, för att fylla på i rabatterna.

Prinsen körde Lövsugen. Viktigt viktig viktig. Vilken det även visade sig vara. Utan den hade vi inte kunnat göra allt det andra, om ni fattar, för löven hade varit i vägen.


Lördagen gick fort, och på söndag morgon började vi tidigt, för att hinna tömma släpkärran, så att den inte åkte tillbaka,

med över hälften av jorden kvar.


Jag rensade, drog, slogs, övertygade och bestämde över gräs, ogräs, stenar, mysko hål, döa grenar, otyglade grenar, ohållbara grenar, från Rosor av alla slag och sorter, Hortensior, Fjärilsbuskar, Funkior, min lilla lilla Ekplanta från mitt eget sparade ekollon, Bokhäck, Lavendel, Elefantgräs, ja jag tog över styret, över över allt som jag lyckats trycka ner i marken, under tre års tid.

Och jag är oerhört frenetisk.


Prinsen och Nanny o jag, kämpade på, så att det blev mycket gjort. 

I princip allt.


När vi kom in i huset för att laga Lördagskvällens middag, fanns det bara ett ord i våra kroppar.

Trädgårdsvärk.

Vanlig ansträngning på gränsen till överansträngning, heter i folkmun Träningsvärk.

Men att ömsom stå dubbelvikt, på tå, på knä, kånka en korg med onödiga stenar, tömma en skottkärra, slås med en sekatör, komma ivägen för lövsugen, konstatera att alla tulpanera låg ner, pussa på ekplantan, se hur allt bara blev bättre.

Det ger bara Trädgårdsvärk.


Idag åkte släpkärran iväg, tömd på 1000 kg jord.

Det var en ovanligt stor skopa på den trakorn.









Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4 5
6
7
8
9
10 11 12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards