Alla inlägg den 15 november 2014

Av Sussi - 15 november 2014 11:16

Snart är honungsburken slut.

Den jag köpte första gången vi var och handlade mat,  här i Estoril.

Jag dricker the med honung till frukost varje morgon.


Det innebär att vi har varit här en hel honungsburk.

I tid räknat.


Den ständiga frågan man får, när vi träffar nya och gamla vänner här i Portugal är:

- När flyttade ni hit?

- När kom ni hit?

- Har ni varit här länge?


Och så talar dom om direkt, på dagen när, när dom kom hit, flyttade hit, hur länge dom har varit här.

Det känns som om det är en sorts tävlan.

Och de som vinner har varit här i .........................


Jag tänkte svara nästa gång någon frågar. 

- Vi kom för en honungsburk sedan.


Är inte det lite mer tankeväckande, intressant och hjärnstimulerande.


- Jaha, vad kul! Vi har varit här i 48 liter mjölk!

Då vet man en hel del om de nya vännerna. De är inte laktosintoleranta, kan om de bara har en skvätt i morgonkaffet , varit här i Portugal länge, eller om de är mjölkdrickare kommit alldeles nyss, och alltihopa leder till en massa kul följdfrågor.


Vad nog många nog kan ha som mått på tids längden är:

- Vi kom hit för 30 flaskor vin sedan.

Då tittar man genast till och letar efter röd näsa, oförskämt kanske att be att få titta på en portvinstå, eller kanske har personen ett ovanligt glatt humör, om ni förstår hur jag menar.

Då är det ju artigt att i alla fall kommentera:

- Åh så ni kom hit för ett bra tag sedan.

Det känns ju oartigt att säga:

- Åh så ni kom för knappt en månad sedan.


Så om vi alla ändrar vårt tidstänk från minuter, dagar, månader och år till Med mina mått mätt, så kommer det att bli en annorlunda konversation när vi ses:

- Vi har ju inte setts på 3 smörpaket!

- Åh var det så länge sedan. Jag trodde det bara var 20 bananer sen sist.

- Tänk vad många saker det är som går åt när man har roligt!

 





 


Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards