Alla inlägg den 15 december 2014

Av Sussi - 15 december 2014 23:27

Jag har kört bil idag i Portugal.

Alldeles ensam.

Både dit och hem.

Det är första gången sen vi flyttade hit, som jag gjorde det.

Så här lång tid har jag inte haft uppehåll i bilkörningen, sen jag hittade gaspedalen i 6 års ålder.


Men idag gick jag alldeles själv ner i garaget.

Backade ut vår lite stora bil, och sen var jag på väg.


Varför så lång tid?

Jag  kunde trycka in flera tusen mil per år i alla olika sorters fordon (racerbilar, lastbilar, moppar, traktorer, hästtransporter, personbilar, och glöm inte gräsklipparen!)


Och jag som kört kontinuerligt ända sen  jag nådde ner till gaspedalen, samtidigt som jag kunde vrida på ratten, utan att sitta i pappas knä.

Dock såg jag genom ratten, precis över kanten på insturment brädan.

Sexåringar är oftast inte längre än så. 

Och jag tyckte att det var så obekvämt att sitta på telefonkatalogen, för att se. Då blev det längre ner till gasen!


Varför har det tagit så lång tid att börja köra här?


Jo det är faktiskt Portugiserna.

Jag tror att deras körlektioner börjar med en 10 gångers biljett med Radiobilarna, på det lokala tivolit.

Full rulle, gärna i motsatt riktning, mot vad resten av trafiken är på väg.

Bumpar man i, hytter man lite i näven, trampar gasen i botten och ger sig iväg på nytt i fel riktning, och sen går det som det går.


Själva körskolan här i Portugal, är nog inte så viktig.

Där lär man sig nog bara att tuta, tror jag.

Så att alla andra flyttar på sig.


Farten är ruskigt hög, både på smågator och motorvägar.

Det innebär att barn, hundar och Ferrari bilar ligger slickade längs kanterna.

Alla av olika anledningar.


Hur det gick för mig idag.

Strålande!

Inte en skråma.

Inte en bula i plåten.

Bara ett tut, men det var en rejäl en, som fick mig att titta ner från min höga häst på en liten grön Seat som kom farandes från vänster, och den lilla sudden var ju bara en tredjedel så stor som jag.

Störst går alltid först i trafiken, oavsett var i världen man befinner sig.


Så nu när modet har återvänt till rally förarinnan, så har jag bara en sak kvar.

Jag måste börja tuta!!

Kanske skall börja här hemma?

Lite försiktigt:

-Tut, du är i vägen!

Och sen käka taggtråd till frukost och köra ut på de stora vägarna och hänga på hornet.


Åh vad kul det kommer att bli.

Jag kommer att bli helt lomhörd på kuppen!






Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards