Direktlänk till inlägg 2 februari 2013

Turist

Av Sussi - 2 februari 2013 13:38

Ja, det är underbart att va turist.

Ni vet man har ingen aning om vart man ska, vad som är kul, hört vad som borde göras, men inget bestämt.

Utan mera går dit näsan pekar, handlar säkert i ¨fel¨affärer.

Missar säkert massa måsten.

- OH var NI där. Ni såg väl.................Ni åt väl på...................etc etc etc

Vi har inte sett eller gjort något som man måste.

UNDERBART!


Just nu är jag det ulitmata turisten i Thailand


Klappat elefanten Lucky, bara en baby, love him.

Kommer senare rapport. .


Jag har blivit masserad flera gånger av äldre thailandsk madam vars engelska språk kunskap bestod av:

-OK Madm?

-Tuln alound Madm.

-Rleddi Madm.

Hon var fantastisk.

Inte visste jag att jag i princip kunde gå i spagat tredje dagen räknat.

Fast det blir väl så när någon går omkring på ryggen och sen drar benen rakt ut.

Hoppas ingen såg.

Det var nog ingen vacker syn.

Men så skönt.


Sen har här ätits flied lice with vegetable varendra kväll.

Och soft shell crabs, o tiger prawns curry o galic.

Allt nerskjölt med mängder av Singha beel.

- Largle vann madam??


O nu skall jag hämta mina två uppsydda klänningar.

Hos skräddaren!!

- Ril Silk madam.

Och det är ju självklart att dom är.

Eller något annat äkta material!!!

Vi har nu provat 3 gånger, och varje gång finns det något litet lagom att lägga in, lägga ut, ringa ur eller fålla upp.

För att i den stora processen skall vi varje gång tacka nej till en klänning till, och inte heller ska vi ha några skräddar sydda skjortor till Prinsen.


Fast igår var vi långt ifrån turistmaner.

Tidigt på morgonen, med all personal från hotellet och hotellen häromkring, var vi med på denna månads cermoni av

Make Merit.

Där stod jag (utan skor på fötterna, för respekt till munkarna som alltid vandrar barfota) med alla snälla givmilda personer omkring mig, och Prinsen och jag fick till de 9 (nio är ett lyckotal) munkarna, ge dem matpaket, blommor och ljus, vatten, toapapper, jag allt som en munk, eller de fattiga omkring dem behöver för att kunna leva en månad till.

Innan varje gåva gavs, skulle vi önska oss något,

- Make a wish for ourselves.

När munkarna i sina orange dräkter -Orange är bara bäst- sen skulle be en bön för oss alla, satt vi eller stod på knä (tack massageanten, hade jag aldrig klarat i början på veckan)!!

Där sitter vi alla och får våra böner uppfyllda med en oerhört vacker sång.


Nu far vi vidare mot Bangkok.

Där ska vi också turista.


Sen åker vi hem.


Jag tycker om att vara turist.

Jag vill gärna vara turist i min egen stad.

Det skulle kännas så lyxigt att snurra runt med en karta och inte veta vart jag ska.

Slippa det där drivet i steget mot en bestämd destination.


Inte tycka turist vara trist.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sussi - 27 oktober 2022 09:48

Man träffar en själsfrände. Man blir helt galen I den personen.     Det är bara så kul och underbart. Vill ses, umgås, prata hänga allt som oftast. Bara vara där och göra saker tehopa.   Så går det en tid. Man blir helt galen PÅ den persone...

Av Sussi - 24 oktober 2022 21:36

Alternativ användning!    Äntligen kan man använda bastun till det som nästan alla använder sin bastu till. Förråd. Fattar Ni hur mycket pengar man tjänar!   Shurgard och Co släng er i väggen. Alla abonemang blir uppsagda. Hyres pengarn...

Av Sussi - 20 oktober 2022 17:09

Hur många Olssons kan man ha i sin närhet. Som man gillar. Allihopa. Finns det inga sura, tvära, kinkiga, inåtvända Olssons?   Dom stavar Olsons nästan likadant. Den stora skillnaden är hur många S som används. Men annars är det svårt att...

Av Sussi - 7 september 2022 19:35

Vilken TUR!   Det är ju så man säger om någon, när det går bra, blir lycklig, hittar sin älskling, flyttar in i sitt älsklingsboende, blir kär i ett djur och får kärlek tillbaka, barnen som tillhör är snygga, duktiga och välartade, solen skiner p...

Av Sussi - 2 september 2022 05:13

När tillfälle ges, ligger jag,  bakåtlutad i min solstol, och lapar sol. Ungefär som katter lapar grädde, för att uppehålla livet och livsandarna. Ger ungefär samma effekt. Ger oss människor överlevnad.   Man blir mätt på sol, värme och kärlek f...

Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards