Direktlänk till inlägg 4 januari 2013

Skål

Av Sussi - 4 januari 2013 17:35

Runt hörnet till våran lägenhet i staaaann ligger en miljöstation.


I just den meningen finns det ungefär så många nymodigheter, en återvändare till Stockholm kan klara av.


Förra gången bodde man i en våning.

Hur liten den än var.

Men för att inte verka märkvärdig har nu alla människor muntligt, flyttat till lägenhet.

Vad gör dom som faktiskt bor i en våning? Som bor på hela våningen? Typ .........

Jo dom är nog solidariska och säger lägenhet, för att ingen skall ta illa upp, börja märka ord, eller allmänheten börjar ha lektioner i Besserwisshet.

En känd åkomma i Stockholm.


Staaan har i alla år kallats för Stockholm, men sen jag flyttade hit envisas många med att med en nedlåtande suck och blick fråga:

- Hur går det för dig att bo i staaaann?

Med en dåres envishet svarar jag:

- Jotack bra, det är jättetrevligt att bo i Stockholm, vilket jag hade räknat med, annars hade jag inte flyttat tillbaka.

Vill dom att jag ska slänga mig på marken och vråla, jag hade fel, jag skulle aldrig flyttat härifrån,  ner på bondlandet, där luktar det illa, och alla är idioter.

Men det var verkligen inte så.

Snarare tvärtom.

Inga avgaser, snödropparna blommar redan idag i Skåne, och massa roliga och härliga vänner, bybor, och landetbor i största allmänhet.

Som jag absolut saknar.

Nästan varje dag.

Landetbor har ju ett mått av uppfostran, respekt och kan visa hänsyn, vilket mellan varven visas en stor brist på här i staaaann.


Men sen kommer vi till miljöstationen.

Där går gränsen.

Jag skall ha tidningar i en kasse.

Kuvert med och utan klister i en annan.

Färgat glas och ofärgat i en annan kasse.

Sen skall vi gå man ur huse och slänga de däringa miljösorterade avfallet i rätt hål.

Jag tror inte på det.

Jag har säkert fel.

Jag skulle vilja ha bevis på att det fungerar hela vägen till slutförvaring, eller vad det nu kan heta.

Och är det här verkligen billigast och miljövänligast sättet att hantera avfall i staaaannn?


Skål!

Ibland saknar jag landet.

Oavsett vad jag svarar när jag blir tillfrågad.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sussi - 27 oktober 2022 09:48

Man träffar en själsfrände. Man blir helt galen I den personen.     Det är bara så kul och underbart. Vill ses, umgås, prata hänga allt som oftast. Bara vara där och göra saker tehopa.   Så går det en tid. Man blir helt galen PÅ den persone...

Av Sussi - 24 oktober 2022 21:36

Alternativ användning!    Äntligen kan man använda bastun till det som nästan alla använder sin bastu till. Förråd. Fattar Ni hur mycket pengar man tjänar!   Shurgard och Co släng er i väggen. Alla abonemang blir uppsagda. Hyres pengarn...

Av Sussi - 20 oktober 2022 17:09

Hur många Olssons kan man ha i sin närhet. Som man gillar. Allihopa. Finns det inga sura, tvära, kinkiga, inåtvända Olssons?   Dom stavar Olsons nästan likadant. Den stora skillnaden är hur många S som används. Men annars är det svårt att...

Av Sussi - 7 september 2022 19:35

Vilken TUR!   Det är ju så man säger om någon, när det går bra, blir lycklig, hittar sin älskling, flyttar in i sitt älsklingsboende, blir kär i ett djur och får kärlek tillbaka, barnen som tillhör är snygga, duktiga och välartade, solen skiner p...

Av Sussi - 2 september 2022 05:13

När tillfälle ges, ligger jag,  bakåtlutad i min solstol, och lapar sol. Ungefär som katter lapar grädde, för att uppehålla livet och livsandarna. Ger ungefär samma effekt. Ger oss människor överlevnad.   Man blir mätt på sol, värme och kärlek f...

Presentation


Jag vet att vad som helst kan hända när som helst.

Det är därför jag är helt lugn.

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards